Etiketter

, , ,


Hej hej!

Nu har jag äntligen fått lite tid över så jag tänkte nu skriva lite om min visum process och jag har delat upp det så ett handlar om självaste ansökningen och den andra handlar om min tur till ambassaden i Stockholm.

Jag och min mamma satte oss då med visumansökningarna måndagen efter midsommar helger och jag visste att det skulle vara mycket men shiiiiiiiiiiit det var mer än vad jag var beredd på! Vi satt från kanske halv 12 till 6 på kvällen och vi var så inne i ansökningarna så att vi glömde bort att äta! Vi ville liksom bli klara med det så fort som möjligt och inte dela upp de så att man gjorde hälften ena dagen och sedan resten dagen efter. Det var ganska svårt även fast Explorius skickat ut en lathund som hjälp. Vi ringde kontoret så mycket att det nästan blev pinsamt att ringa tillslut, dock så ska man ju inte skämmas över att ha frågor, det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite! 😀 Efter ett par timmar var vi i alla fall färdiga med självaste ansökningen och då var det dags för att boka en tid på ambassaden och det kunde man göra på internet vilket var nytt för i år. Det var lite mer komplicerat än vad jag trodde de skulle bli, man skulle fylla i en massa saker där också för att sedan få boka tid och då bokade vi in 2 juli och det var veckan därpå. När vi äntligen blev klara med visumansökan och fått en tid så betalde vi även SEVIS avgiften för man behövde ha med kvittot på det till ambassaden. Det var än väldigt frustrerande dag i och med att det var så mycket frågor och det tog tid, sen hade vi även lågt blodsocker på grund av att vi glömt bort att äta men det var en obeskrivlig känsla när vi hade fått allt överstökat. Det var en stressfull vecka också för det var mycket förberedelser inför Stockholm, vi behövde ordna ledigt åt mig på jobbat, skaffa hundvakt, boka tågbiljetter och hotell.

Det var allt för nu, tänkte ta och skriva om Stockholm och ambassaden i direkt efter detta och publicera direkt!

lkdh

